KBT - prístup k psychoterapii, klientovi a vlastnej profesionálnej úlohe 02
Metodiky KBT pre prácu s deťmi, použiteľné aj v systemickej terapii
Ostova relaxácia:
Nádych na 3 sekundy.
Výdych na 6 s. Môže sa ozvučiť (podobne ako mantra „óóm“, alebo „stróóm“)
Výdych sa môže postupne predlžovať, cvičí sa pomalé dýchanie, ktoré navodí neurovegetatívne uvoľnenie s prevahou činnosti parasympatiku.
Sledovanie a plánovanie vlastnej činnosti:
Sledovať podrobne je možné akékoľvek správanie.
Urobiť si plán činnosti na deň.
Spoločne kontrolovať čo dieťa urobilo, čo neurobilo a prečo.
Tréning zvládania hnevu:
- dieťa povie kedy vzniká pocit zlosti (napríklad únava, choroba, nesympatickí ľudia)
- opíše poslednú hádku, či bitku – má nájsť vonkajší a vnútorný spúšťač
- začne si robiť záznam, kedy „robí zlosť“
- má začať rozmýšľať o „bitkárovi-provokatérovi“ inak, urobí sa spoločný brainstorming:
- „Čo iné by si mohol urobiť namiesto bitky?“
- „Ako inak by si sa chcel cítiť?“
- „Ako inak by mohli zareagovať tvoje ruky? - namiesto zaťatej päste navodiť uvoľnenie
- „Čo iné by si si mohol o útočníkovi myslieť?“ „Prečo útočí?“ „Prečo ťa to uráža?“ „Čo ak za to nemôže?“ „Čo keby si ho radšej ľutoval?“
Tréning riešenia problémov:
- dieťa opíše problém
- definuje sa cieľ – napríklad zmenšiť intenzitu a frekvenciu „vyrušovania“
- spoločne sa urobí brainstorming, ktorý pripúšťa aj nereálne, či absurdné nápady
- napríklad: „nechám to tak“,
- „budem kontrolovať čo hovorím“
- „neotáčam sa v lavici smerom k provokatérovi“
- „budem sa tešiť na odmenu“
- „použijem stop-techniku“
- „budem brať lieky“
4. každé riešenie sa hodnotí spolu s dieťaťom pomocou škály +++, ++, +, -, - -, - - -
5. vyberie sa najlepšie riešenie
6. dieťa si robí záznamy o plnení
7. spoločne sa hodnotí efekt
8. dieťa dostane odmenu
Pomocné vety pri riešení problémov – v línii kognitívne-behaviorálneho prístupu a takzvaných „behaviorálnych princípov modifikácie správania“ ide o to, aby dospelý personál „čaroval s edukáciou“ (PhDr. Šlepecký, citát z kurzu), lebo „edukácia je základ“:
- „Čo myslíš ako sa asi správajú iné deti v tvojom veku?“
- „Aké tipuješ, že budú následky za tvoje správanie?“
- „Čo sa ti za to asi stane?“
- „Čo ti asi urobia?“
Podľa lektorov KBT dieťaťu sa vlastne dávajú myšlienky a protimyšlienky, teda nie len vyššie uvedené otázky! - Samotné otázky mne osobne pripadajú zo systemického pohľadu ako zaujímavé a vhodné, lebo smerujú do "zorného úhlu" dieťaťa a pravdepodobne ho môžu podnecovať k väčšej diferenciácii, kvalitnejšiemu prepracovaniu, k tomu, čo sa v systemickom prístupe označuje ako " rozširovanie možností". Kurz KBT obsahuje vela prezentácií o terapeutických technikách, ktoré sú z môjho pohľadu určite obohatením pre moju doterajšiu systemickú prácu. - Dieťaťu sa teda dávajú myšlienky o dobrých následkoch, ak zmení správanie, ale aj o zlých následkoch, dokonca aj o veľmi dlhodobých zlých následkoch, keď zmenu nespraví. V tomto akcente na negatívne konzekvencie sa postupy KBT z môjho systemického pohľadu veľmi tesne približujú zastrašovaniu dieťaťa a konštruovaniu jeho budúcich problémov, o ktorých reálnom budúcom výskyte sú lektori asi presvedčení. Ako keby išlo o vieru. Ak niekto tvrdí, že vidí do budúcnosti dieťaťa, má zaiste právo na túto svoju vieru. Potom by ale podľa mňa nemal argumentovať vedeckou pravdou, lebo žiadna vedecká kazuistika o celoživotnom vývine konkrétneho dieťaťa nemôže byť dopísaná pokiaľ to dieťa žije. Druhou stránkou veci je podľa môjho názoru to, že ako pomáhajúci pracovníci žijeme v 21. storočí. Isté technické postupy korekcie správania - aj keď sa vedecky akokoľvek spoľahlivo preukazuje ich účinnosť - by u detí používané byť nemali. Je to podľa mňa neprofesionálne a nehumánne.
V technickej polohe dochádza opäť k tréningu dieťaťa – dieťa si má „odovzdávané“ myšlienky:
- opakovať
- má sledovať a zaznamenávať kedy si ich povie
- má sledovať a zaznamenávať čo urobí potom, ako si ch povie
- pritom môže používať z môjho pohľadu veľmi zaujímavú a jednoduchú stop – techniku.
Averzívna kontrola detského správania – používanie trestov
Zásadné je, že sa pán PhDr. Šlepecký pri tomto výklade zmienil o autorovi menom Schwartz. Podľa neho „averzívny podnet je vždy zároveň aj podnetom kladne posiľňujúcim“.
Parametre a technika trestania:
- trest musí byť pre dieťa subjektívne trestajúci
- má byť odplatou za nevhodnú reakciu
- hneď po potrestaní má nasledovať posiľnenie (odmenenie, pochválenie) správania, ktoré vhodné je
- trest má nasledovať ihneď po nevhodnej reakcii, má byť razantný a verbálnym podaním stručný
- je potrebné vyžadovať od dieťaťa takzvanú „nápravu naviac“, priestupok si musí nejako „odrobiť“
- formy trestu prípustné z pohľadu KBT:
- plánovité ignorovanie
- krátkodobé vylúčenie dieťaťa zo sociálneho kontaktu („...na 3 minúty z triedy na chodbu, ak to urobíme na dlhšie, dieťa si vymyslí nejakú zábavu a zabudne, že bolo vylúčené, trest sa minie účinkom...“)
- používanie elektrických šokov - „u autistického chlapca, ktorý si udrel hlavičku 2000 krát za 90 minút bol použitý mierny elektrický šok...“
- odňatie jedla - „malý autistický chlapec si navykol jesť iba mixovanú potravu, inú odmietal...mixovaná potrava mu bola odňatá a bola mu poskytovaná iba strava nemixovaná...chlapec začal prijímať nemixovanú potravu po 7 dňoch hladovania...“ (PhDr. Šlepecký citoval štúdiu korektného použitia KBT v Izraeli).