Angela Trambow: Rituály v skupinovej systemickej terapii ( Inšpiračný text pre prácu v „edukačnom skupinovom rámci“ ? )

22.02.2013 07:18

Pracuje v ambulancii NIK.

S dospelými drogovo závislými.

Polootvorená skupina, maximálne 10-členná, členstvo trvá 0,5 – 1,5 roka

 

Autorka obmieňa otázku typu:

1. „Čo sa v porovnaní s minulosťou zlepšilo ?“

  • Čo sa zlepšilo, odkedy sme sa naposledy videli?“

  • Čo by sa tu dnes malo udiať, aby to prispelo k ďalšiemu zlepšovaniu?“

  • Ako ste to prekonali?“

  • Ako ste to zvládli?“

  • To je výborné...a naozaj nemáte žiadne vysvetlenie, ako sa Vám to podarilo?“

  • Myslíte, že možno v tom je tajomstvo úspechu?“

  • Teda, ja som naozaj veľmi, veľmi zvedavý ako ste to dokázali!“

  • Myslíte, že to má niečo spoločné s tým, že....( hypotetizujeme dôvod úspechu ) ?“

  • Klientova odpoveď „neviem“ často znamená, že jednoducho potrebuje viacej času na premýšľanie. Tento čas je nutné mu dopriať.

 

 

2. Čo sa zlepšilo – ako cirkulárna otázka v skupine. Oceňujúce hypotetizovanie.

 

  • Čo sa podľa Vás zlepšilo u člena X?“

  • Čo myslíte ako to urobil, že sa mu veci nezhoršili? Veď aj to je dobrý výkon – udržať, zachovať veci v takom stave, v akom sú!“

 

 

 

3. Čo sa zlepšilo – ako cirkulárna otázka do vzťahového priestoru klienta.

 

  • Klient vytvára domnienky o tom, aké zlepšenia uňho asi zbadali jeho blízki.

 

Pre rodičovskú edukačnú skupinu:

  • Zlepšila sa Vaša komunikácia s dieťaťom. Čo myslíte, zbadalo to zlepšenie aj Vaše dieťa?“

  • Podľa čoho to mohlo zbadať?“

  • Ako dieťa reagovalo, keď si všimlo, že je to medzi vami lepšie?“

  • Ako ste na jeho reakciu odpovedali?“

  • Ešte niekto zbadal zlepšenie? Podľa čoho?“

  • Aký význam malo zlepšenie pre Vás, pre dieťa a pre ďalších ľudí okolo vás?“

  • Aký zmysel Vám to celé dáva?“

 

 

4. Varianta otázky zameraná do budúcnosti

 

  • Ak predpokladáme, že dnešné stretnutie Vám dá niečo užitočné, ako sa to prejaví v nasledujúcom období?

  • Podľa čoho to zbadáte?“

 

Pre rodičovskú edukačnú skupinu:

  • Ak predpokladáme, že zlepšenie, ktoré ste už s dieťaťom dosiahli bude pokračovať ďalším zlepšovaním, potom aký bude stav povedzme o ½ roka?“

  • Ak sa o ½ roka udeje zlepšenie, ktoré pre Vás bude zreteľne viditeľné – čo potom uvidíte?“

  • Čo by ste chceli vidieť?“

 

 

5. Čo sa zlepšilo – ako téma na prácu vo dvojici

 

  • Pre rodičovskú edukačnú skupinu:

  • Predstavte si, že ste sa stretli presne o rok od dnešného dňa.

  • Obom sa Vám podarilo zlepšiť, alebo zachovať dobrý stav v súvislosti s Vašim dieťaťom.

  • V nasledujúcich 10 minútach si povedzte navzájom, ako ste to dokázali“

  • Čo preto bolo potrebné urobiť?“

  • Čo bolo najdôležitejšie?“

  • Čo išlo najľahšie?“

  • Akú pomoc, alebo pomocníkov, alebo spojencov ste pritom využili?“

  • Na koho ešte ste sa mohli obrátiť?“

 

 

6. Škálovanie

 

a/ škálovanie zlepšenia....0-nebolo, nebude žiadne.....10-bolo, bude dobré zlepšenie

 

b/ škálovanie istoty, že niečo v budúcom období zvládnete

0-bude to katastrofa......................10-ste si celkom dobre istá, že to zvládnete

 

In Manfred Vogt, Heinrich Dreesen: Rituale, Externalisieren und Losungen. Interventionen in der Kurzzeittherapie. Borgmann, Dortmund 2008, s. 63