Angela Trambow: Rituály v skupinovej systemickej terapii ( Inšpiračný text pre prácu v „edukačnom skupinovom rámci“ ? )
Pracuje v ambulancii NIK.
S dospelými drogovo závislými.
Polootvorená skupina, maximálne 10-členná, členstvo trvá 0,5 – 1,5 roka
Autorka obmieňa otázku typu:
1. „Čo sa v porovnaní s minulosťou zlepšilo ?“
-
„Čo sa zlepšilo, odkedy sme sa naposledy videli?“
-
„Čo by sa tu dnes malo udiať, aby to prispelo k ďalšiemu zlepšovaniu?“
-
„Ako ste to prekonali?“
-
„Ako ste to zvládli?“
-
„To je výborné...a naozaj nemáte žiadne vysvetlenie, ako sa Vám to podarilo?“
-
„Myslíte, že možno v tom je tajomstvo úspechu?“
-
„Teda, ja som naozaj veľmi, veľmi zvedavý ako ste to dokázali!“
-
„Myslíte, že to má niečo spoločné s tým, že....( hypotetizujeme dôvod úspechu ) ?“
-
Klientova odpoveď „neviem“ často znamená, že jednoducho potrebuje viacej času na premýšľanie. Tento čas je nutné mu dopriať.
2. Čo sa zlepšilo – ako cirkulárna otázka v skupine. Oceňujúce hypotetizovanie.
-
„Čo sa podľa Vás zlepšilo u člena X?“
-
„Čo myslíte ako to urobil, že sa mu veci nezhoršili? Veď aj to je dobrý výkon – udržať, zachovať veci v takom stave, v akom sú!“
3. Čo sa zlepšilo – ako cirkulárna otázka do vzťahového priestoru klienta.
-
Klient vytvára domnienky o tom, aké zlepšenia uňho asi zbadali jeho blízki.
Pre rodičovskú edukačnú skupinu:
-
„Zlepšila sa Vaša komunikácia s dieťaťom. Čo myslíte, zbadalo to zlepšenie aj Vaše dieťa?“
-
„Podľa čoho to mohlo zbadať?“
-
„Ako dieťa reagovalo, keď si všimlo, že je to medzi vami lepšie?“
-
„Ako ste na jeho reakciu odpovedali?“
-
„Ešte niekto zbadal zlepšenie? Podľa čoho?“
-
„Aký význam malo zlepšenie pre Vás, pre dieťa a pre ďalších ľudí okolo vás?“
-
„Aký zmysel Vám to celé dáva?“
4. Varianta otázky zameraná do budúcnosti
-
„Ak predpokladáme, že dnešné stretnutie Vám dá niečo užitočné, ako sa to prejaví v nasledujúcom období?
-
„Podľa čoho to zbadáte?“
Pre rodičovskú edukačnú skupinu:
-
„Ak predpokladáme, že zlepšenie, ktoré ste už s dieťaťom dosiahli bude pokračovať ďalším zlepšovaním, potom aký bude stav povedzme o ½ roka?“
-
„Ak sa o ½ roka udeje zlepšenie, ktoré pre Vás bude zreteľne viditeľné – čo potom uvidíte?“
-
„Čo by ste chceli vidieť?“
5. Čo sa zlepšilo – ako téma na prácu vo dvojici
-
Pre rodičovskú edukačnú skupinu:
-
„Predstavte si, že ste sa stretli presne o rok od dnešného dňa.
-
Obom sa Vám podarilo zlepšiť, alebo zachovať dobrý stav v súvislosti s Vašim dieťaťom.
-
V nasledujúcich 10 minútach si povedzte navzájom, ako ste to dokázali“
-
„Čo preto bolo potrebné urobiť?“
-
„Čo bolo najdôležitejšie?“
-
„Čo išlo najľahšie?“
-
„Akú pomoc, alebo pomocníkov, alebo spojencov ste pritom využili?“
-
„Na koho ešte ste sa mohli obrátiť?“
6. Škálovanie
a/ škálovanie zlepšenia....0-nebolo, nebude žiadne.....10-bolo, bude dobré zlepšenie
b/ škálovanie istoty, že niečo v budúcom období zvládnete
0-bude to katastrofa......................10-ste si celkom dobre istá, že to zvládnete
In Manfred Vogt, Heinrich Dreesen: Rituale, Externalisieren und Losungen. Interventionen in der Kurzzeittherapie. Borgmann, Dortmund 2008, s. 63